HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (16-30)







SORU 16:

Chord line nedir?


CEVAP:

Bir kanat profilinin hücum ve firar kenarlarından geçen doğrudur


SORU 17:
Clear air turbulence nedir?

CEVAP:


 Yüksek irtifa türbülansıdır. CAT için görsel bir uyarı olmadığı için tespit etmek zordur. Genellikle 15000 ft üzerinde, jet stream'de bulunur. Çoğunlukla 2000 ft aralığında 10-20 mil genişliğinde 50 mil uzunluğundadır.


SORU 18:

Clear ice nedir? Nasıl oluşur?: 


Sıvı suyun uçakla ilk temasından ve buz oluşumundan sonra arta kalan suyun, uçağın yüzeyine yayılarak oluşturduğu örtü şeklindeki buzlanmadır. Yağmur durumunda veya kümüliform bulutların içinde olduğu gibi, damlacıkların donmadan önce iri olduğu durumlarda görülür. Sert ve yoğun bir buzdur. Temizlenmesi zordur. Kırağın hafiftir, dolayısıyla ağırlığı sorun oluşturmaz, fakat şekilsiz oluşu kanat verimini ve lift'i düşürür. Temizlenmesi daha kolaydır.

 
SORU 19:


Clearway ve Stopway nedir?


CEVAP: 

Clearway: Pist bitiminden itibaren başlayan ve genişliği (boyuna) en az 150m olan yalnız kalkışta kullanılan pist uzantısıdır.

 Stopway: Yalnızca durma esnasında kullanılabilen ve pistle aynı özelliklere sahip pist uzantısıdır. 

SORU 20:

Cold front nedir?

CEVAP: 

Cold front, alçak basıncın yarattığı hareket neticesinde hareket etmekte olan bir soğuk hava kütlesinin sıcak hava kütlesiyle yer değiştirmesidir. Bu yer değişimi sırasında sıcaklık değişimi 30 dereceyi aşabilir. Genellikle dar bir alanda görünür ve hızlı hareket eden bir sistemdir. Şiddetli yağış ve TS gibi hava olayları meydana getirir.
 


SORU 21:

Dewpoint (işba) nedir?

CEVAP:

 Su buharının yoğunlaşarak su durumuna geçmeye başladığı sıcaklıktır. Çiy noktası, bulutların tavanını hesaplamak için kullanılır.



SORU 22:

DUTCH ROLL nedir?

CEVAP:

 Uçağın bir kanadının diğerinden fazla lift üretmesi sonucu havada yaptığı roll ve yaw salınım hareketidir. Yaw damper sistemi ile önlenir.


SORU 23:

ELT hangi frekanstan yayın yapar? Kaç saatte bir test edilmesi gerekir?

CEVAP: 121.5 Mhz ve 243.0 Mhz Her 100 saatte bir test edilmesi gerekmektedir.


SORU 24:

EMDA (Emergency Distance Available)nedir?

CEVAP:


EMDA, emergency inişler için uygun olan pist uzunluğudur. 


SORU 25:

 Emotion (Duygu) nedir?

CEVAP: Ciddi bir olay (Ölüm, ayrılmaveya boşanma, iş laybı vs.) yaşayan pilotlar uçma kabiliyetlerinde ciddi bir kayıp yaşayabilirler. Bu durum uçuş güvenliğini bozabilir. Duygusal olarak üzücü bir olay yaşayan hiçbir pilot, olaydan tatmin edici bir şekilde iyileşene kadar uçmamalıdır.

 
SORU 26:

ETOPS nedir?

CEVAP: 

Extended Twin-Engine Operations'ın kısaltmasıdır. Çift motorlu uçakların acil durumlarda tek motorla ne kadar bir süre havada kalabileceklerini düzenlemektedir. 

SORU 27:

Fatigue nedir?:

Kısaca yorgunluk demektir. Pilotların dikkatsizlik nedeni ile ciddi hatalar yapmasına neden olabilir. Akut (kısa süreli) veya kronik (uzun süreli) olarak ikiye ayrılır. Akut yorgunluk, kas eforu, hareketsizlik, ağır zihinsel iş yükü, güçlü duygusal baskı, monotonluk ve uykusuzluk dahil, uzun süren fiziksel ve / veya zihinsel baskıdan sonra hissedilen yorgunluktur. Akut yorgunluk, yeterli dinlenme ve uyku ile düzenli egzersiz ve doğru beslenme ile önlenebilir. Kronik yorgunluktan iyileşme uzun süre dinlenmeyi gerektirir. Bir pilot belirli bir uçuştan önce belirgin şekilde yorulursa, uçmaması gerekir. 

SORU 28:

Go around ve missed aproach arasındaki fark nedir?

CEVAP:

 Go around yaklaşma sırasında çeşitli sebeplerden dolayı inişten vazgeçme durumudur. Missed aproach'un aksine VFR uygulanan prosedürdür. 


SORU 29:

GPWS nedir?

CEVAP:

Ground proximity warning system, uçağın yere çarpma riski olduğu durumlarda pilotu uyarmak için tasarlanmış bir sistemdir. Sistem pilotu uyarmak için barometrik altitude, dikey hız, mevcut konum, yakınlaşma miniması, uçağın konfigürasyonu gibi bilgileri kullanır. CFIT riskini 50 kat azaltır. 5700 kg üzerindeki tüm uçaklar için zorunlu tutulmuştur. 


SORU 30:

HALT ve LAHT nedir?: 

HALT: High Altimeter Low Temperature. Yani soğuk havada altimetre yüksek irtifa gösterir.

 LAHT: Low Altimeter High Temperature. Yani sıcak havada altimetere düşük irtifa gösterir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (46-60)