HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (1-15):






SORU 1:
1/250.000 ölçekli bir haritada iki boylam arası kaç nm'dır?

Cevap: Bulunduğu enleme göre değişir. Örneğin 45 derece kuzey boylamında 60 * cos45=42.42 nm

SORU2:
1/250.000 ölçekli bir haritada iki enlem arası kaç nm'dır?

CEVAP: İki enlem arası 60 nm mesafedir.

SORU3:
Adverse yaw nedir? 

CEVAP:

Yatış sırasında yukarı kalkan kanatçık bulunduğu kanadın hava akımını bozarak kaldırma kuvvetini azaltır. Diğer kanatta ise kanatçık aşağı iner ve kaldırma kuvvetini arttırarak kanadı kaldırır. Aşağı inan kanatçık yukarı kalkan kanattan daha fazla drag yaratarak daha fazla direnç gösterir. Bu durumda dönülmek istenen istikametin aksine bir etki gözlenir. Buna advers yaw (ters sapma) denir. Bunu önlemek için difrensiyel kanatçık kullanılır. Bu kanatçıktan aşağı inen, yukarı çıkan kanatçıktan daha az açıyla aşağıya iner.


SORU4:
Ağırlık arttıkça Va değeri neden artar?: 

CEVAP:
Lift formülüne göre (L=1/2 d V2 S CL) lift coefficient A/A ile doğru orantılıdır. Burdan örneklersek 1000 ve 4000 poundluk iki uçak için; uçakların hızı 70 knots olsun. Hafif olan uçak stalla 30 knotsta girerken ağır olan 60 knotta girsin. Ağır olan uçağın havada tutunabilmesi için A/A'ı arttırması gerekir. Bir başka deyişle hafif uçak ile aynı stabiliteyi yakalayabilmesi için hızı arttırması gerir. Ağırlık arttıkça Va artar. 


SORU5:

Ağırlık uçağın performansını nasıl etkiler?: 

CEVAP:

Ağırlık uçağın performansını çoğunlukla negatif etkiler. Yüksek kalkış hızı gerektirir, daha uzun koşu ve iniş mesafesi gerekir, tırmanışı ve tırmanış açısını azaltır, daha düşük irtifaya neden olur, cruise speed düşer, menzili azaltır, manevra kabiliyetini düşürür, stall süratini arttırır, yaklaşma ve iniş süratini arttırır, iniş takımlarındaki yükü arttırır. 


SORU 6:

ALDIS nedir?:

 ATC tarafından muhabere kaybı yaşayan uçakla iletişim kurmak amacıyla kullanılan lambadır. 

Yeşil: Havada iniş serbest, yerde Kalkış serbest

 Kesik yeşil: Havada inişe gel, yerde taksi serbest 

Kırmızı: Havada yol ver, yerde dur 

Kesik kırmızı: Havada inme, yerde pisti terket 


SORU 7:

Angle of attack nedir?: 

Chord line ile relative airflow arasındaki açıdır.



SORU 8:

Approach speed katagorileri nelerdir?:

 A:  <91

 B: 91-120 

C: 121-140 

D: 141-165 

E: 166-210 


SORU 9:

Aspect ratio nedir?

Kanadın en/boy oranına aspect ratio denir. Düşük aspect ratio yüksek hız düşük lift, yüksek aspect ratio düşük hız, yüksek lifte sebep olur. 


SORU 10:

BR/FOG/TCU nedir?

CEVAP: Brum(pus/mist);görüş 1-5 km, Fog(sis); görüş 1 km altında, TCU (towering cumulus)


SORU 11:

Bulutluluk tanımı nedir?: 


Bulutluluk 1 ile 8 arasında gösterilir. Buna göre gökyüzünün görülebilir alanında kaçta kaç kapalılık olduğu anlaşılır. SKC "No cloud/Sky clear" anlamına gelir. CLR "10,000 ft altında bulut yok" NSC "No (nil) significant cloud" önemli bir bulutlanma yok. Örnek olarak 5,000 ft altında TCU veya CB yok. FEW "Few" = 1-2 (8'de) SCT "Scattered" = 3-4 (8'de) BKN "Broken" = 5-7 (8'de) OVC "Overcast" = 8'de 8 tam kapalı VV Vertical visibilitiy ölçülemedi. Yoğun sis veya görüşü engelleyen bir hava olayı nedeniyle. 


SORU 12:


Buzlanmanın etkileri nelerdir?

CEVAP: Lift ve thrust azalır. Ağırlık, drag ve stall speed artar. 


SORU 13:

CAVOK nedir? Cavok şartların oluşması için gerekenleri yazınız.

 - Ceiling and visibility OK - Görüş 10 km ve üzeri - Rapor edilmiş minimum görüş yok - 5000 ft altında bulutlanma yok - TCU (Towering Cumulus) ve CB beklenmiyor - Meydan civarında herhangi bir hava olayı beklenmemektedir


SORU 14:

CFIT nedir?

CEVAP: 

Pilot kontrolündeki bir uçağın istemeden bir maniaya, suya veya bir engele doğru uçmasıdır. Ana nedeni yorgunluk, oryantasyon bozukluğu, durumsal farkındalığın kaybolmasıdır. Cfit riskinin azaltılması için GPWS kullanmak ve ICAO kurallarına uymak önemlidir
 

SORU 15:

CG forward ve aft'ta kayarsa uçak nasıl etkilenir?

CEVAP

Forward CG: Stabilite artar, uçağı kontrol etmek zorlaşır. Kalkışta daha fazla elevatör kullanımı gerekir, tırmanmak zorlaşır. Sürtünmeyi arttırır. Stall sürati artar. Daha fazla trust gerektirir. Menzil ve endurance azalır. 

Aft CG: Stabilite azalır, uçağı kontrol etmek kolaylaşır. Kalkışta daha az elevatör kullanımı gerektirir, tırmanış kolaylaşır. Sürtünmeyi azaltır. Stall sürati azalır. Daha az trust gerektirir. Menzil ve endurance artar

Yorumlar

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (46-60)