HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (1-15):
SORU 1:
1/250.000 ölçekli bir haritada iki boylam arası kaç nm'dır?
Cevap:
Bulunduğu enleme göre değişir. Örneğin 45 derece kuzey
boylamında 60 * cos45=42.42 nm
SORU2:
1/250.000 ölçekli bir haritada iki enlem arası kaç nm'dır?
CEVAP: İki
enlem arası 60 nm mesafedir.
SORU3:
Adverse yaw nedir?
CEVAP:
Yatış
sırasında yukarı kalkan kanatçık bulunduğu kanadın hava
akımını bozarak kaldırma kuvvetini azaltır. Diğer kanatta ise
kanatçık aşağı iner ve kaldırma kuvvetini arttırarak kanadı
kaldırır. Aşağı inan kanatçık yukarı kalkan kanattan daha fazla
drag yaratarak daha fazla direnç gösterir. Bu durumda
dönülmek istenen istikametin aksine bir etki gözlenir. Buna
advers yaw (ters sapma) denir. Bunu önlemek için difrensiyel
kanatçık kullanılır. Bu kanatçıktan aşağı inen, yukarı çıkan
kanatçıktan daha az açıyla aşağıya iner.
SORU4:
Ağırlık arttıkça Va değeri neden artar?:
CEVAP:
Lift formülüne göre
(L=1/2 d V2 S CL) lift coefficient A/A ile doğru orantılıdır.
Burdan örneklersek 1000 ve 4000 poundluk iki uçak için;
uçakların hızı 70 knots olsun. Hafif olan uçak stalla 30 knotsta
girerken ağır olan 60 knotta girsin. Ağır olan uçağın havada
tutunabilmesi için A/A'ı arttırması gerekir. Bir başka deyişle hafif
uçak ile aynı stabiliteyi yakalayabilmesi için hızı arttırması gerir.
Ağırlık arttıkça Va artar.
SORU5:
Ağırlık uçağın performansını nasıl etkiler?:
CEVAP:
Ağırlık uçağın
performansını çoğunlukla negatif etkiler. Yüksek kalkış hızı
gerektirir, daha uzun koşu ve iniş mesafesi gerekir, tırmanışı ve
tırmanış açısını azaltır, daha düşük irtifaya neden olur, cruise
speed düşer, menzili azaltır, manevra kabiliyetini düşürür, stall
süratini arttırır, yaklaşma ve iniş süratini arttırır, iniş
takımlarındaki yükü arttırır.
SORU 6:
ALDIS nedir?:
ATC tarafından muhabere kaybı yaşayan uçakla
iletişim kurmak amacıyla kullanılan lambadır.
Yeşil: Havada iniş serbest, yerde Kalkış serbest
Kesik yeşil: Havada inişe gel, yerde taksi serbest
Kırmızı: Havada yol ver, yerde dur
Kesik kırmızı: Havada inme, yerde pisti terket
SORU 7:
Angle of attack nedir?:
Chord line ile relative airflow
arasındaki açıdır.
SORU 8:
Approach speed katagorileri nelerdir?:
A: <91
B: 91-120
C: 121-140
D: 141-165
E: 166-210
SORU 9:
Aspect ratio nedir?:
Kanadın en/boy oranına aspect ratio denir.
Düşük aspect ratio yüksek hız düşük lift, yüksek aspect ratio
düşük hız, yüksek lifte sebep olur.
SORU 10:
BR/FOG/TCU nedir?
CEVAP: Brum(pus/mist);görüş 1-5 km, Fog(sis);
görüş 1 km altında, TCU (towering cumulus)
SORU 11:
Bulutluluk tanımı nedir?:
Bulutluluk 1 ile 8 arasında gösterilir.
Buna göre gökyüzünün görülebilir alanında kaçta kaç kapalılık
olduğu anlaşılır.
SKC "No cloud/Sky clear" anlamına gelir.
CLR "10,000 ft altında bulut yok"
NSC "No (nil) significant cloud" önemli bir bulutlanma yok.
Örnek olarak 5,000 ft altında TCU veya CB yok.
FEW "Few" = 1-2 (8'de)
SCT "Scattered" = 3-4 (8'de)
BKN "Broken" = 5-7 (8'de)
OVC "Overcast" = 8'de 8 tam kapalı
VV Vertical visibilitiy ölçülemedi. Yoğun sis veya görüşü
engelleyen bir hava olayı nedeniyle.
SORU 12:
Buzlanmanın etkileri nelerdir?
CEVAP: Lift ve thrust azalır. Ağırlık,
drag ve stall speed artar.
SORU 13:
CAVOK nedir? Cavok şartların oluşması için gerekenleri
yazınız.
- Ceiling and visibility OK
- Görüş 10 km ve üzeri
- Rapor edilmiş minimum görüş yok
- 5000 ft altında bulutlanma yok
- TCU (Towering Cumulus) ve CB beklenmiyor
- Meydan civarında herhangi bir hava olayı beklenmemektedir
SORU 14:
CFIT nedir?
CEVAP:
Pilot kontrolündeki bir uçağın istemeden bir
maniaya, suya veya bir engele doğru uçmasıdır. Ana nedeni
yorgunluk, oryantasyon bozukluğu, durumsal farkındalığın
kaybolmasıdır. Cfit riskinin azaltılması için GPWS kullanmak ve
ICAO kurallarına uymak önemlidir
SORU 15:
CG forward ve aft'ta kayarsa uçak nasıl etkilenir?
CEVAP:
Forward
CG: Stabilite artar, uçağı kontrol etmek zorlaşır. Kalkışta daha
fazla elevatör kullanımı gerekir, tırmanmak zorlaşır. Sürtünmeyi
arttırır. Stall sürati artar. Daha fazla trust gerektirir. Menzil ve
endurance azalır.
Aft CG: Stabilite azalır, uçağı kontrol etmek kolaylaşır. Kalkışta
daha az elevatör kullanımı gerektirir, tırmanış kolaylaşır.
Sürtünmeyi azaltır. Stall sürati azalır. Daha az trust gerektirir.
Menzil ve endurance artar
👍👍👍
YanıtlaSil