HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (46-60)
HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (46-60)
SORU 46 :
Kaybolmada yapılacak işlemleri maddeler halinde yazınız.
CEVAP:
-Kaybolduğunu kabul et
- Avigate, navigate, communicate
- Uçağının kontrolünü kaybetme
- İrtifa al,
- Bilindik nirengilere doğru uç,
- Bir nirengi üzerinde bekleme yaparken elindeki haritaya göre
yerini saptamaya çalış,
- Transponder 7600,
- Bağlı olduğun frekanstan iletişim kurmaya çalış. Ulaşamazsan
121.5 kanalından çağrı yap,
- Kalkıştan sonra hangi rotada gittiysen aksi yönde geri
dönmeye çalış,
- Yakıt durumuna göre en yakın meydana divert planla.
SORU 47:
KIAS, VX, VY, VNE, VNO, VFE, VA nedir?
CEVAP:
KIAS: Knots
Indicated Airspeed, uçağın göstergesinde görülen hızdır.
VX: Best Angle of Climb Speed, belirlenmiş mesafede
kazanılan maximum irtifa
VY: Best Rate of Climb Speed, belirlenmiş zaman diliminde
kazanılan maximum irtifa:
VNE: hiçbir şekilde aşımaması gereken hız.
VNO: Maximum structural cruising speed.
VFE: Flap açma hız limiti
VA: manevra sürat limti
LDA ve LDR nedir?
CEVAP:
LDA: Landing Distance Available, iniş için
kullanılabilecek pist uzunluğudur
LDR: Landing Distance Required, inişte gerekli olan pist
uzunluğudur.
SORU 49:
Lift formülü nedir? Bileşenlerini açıklayınız.
CEVAP:
Lift=1/2.d .v^2.S
.Cl d: Density, V:Hız, S: Kanat yüzeyi, Cl: Lift Coefficient (AoA
ve kanat tipi ile doğrudan ilişkilidir)
SORU 50:
Lift nedir?
CEVAP:
Kanat yüzeyindeki basınç farkının oluşturduğu güce
lift denir. Bernoulli prensibine göre kanat üzerindeki hava akımı
kanat altındaki hava akımından hızlı hareket eder. Bu da kanat
üstünde basıncın altına oranla daha düşük olmasına sebep
olur.
Lift= ½ d V2 S * CL
Lift Coefficient, AoA ve kanat tipine göre değişiklik gösterir.
SORU 51:
Lost of communication durumunda yapılması gerekenler
nelerdir?(VFR)
CEVAP:
- Elektrik ve telsiz sistemini kontrol et,
- Arıza çözülemediyse transpondera 7600 bağla,
- VMC şartlarda uçmaya devam et,
- En yakın meydana iniş planla,
- Paterne yüksek irtifadan gir ve trafiği kontrol et,
- Kulenin görebileceği şekilde paterne gir,
- Landing ışıklarını aç,
- Kulenin işaretlerini (ALDİS) takip et.
SORU 52:
MEAN CHAMBER LINE nedir?
CEVAP:
Mean chamber line, kanadın
hücum kenarından firar kenarına kanadın alt ve üstünden eşit
uzaklıkta çizilen çizgidir.
SORU 53:
MEA nedir?
CEVAP:
Minimum Enroute Altitude, rota boyunca
navigasyon yardımcılarının sinyalini garanti edecek, ATC ile iki
yönlü iletişim sağlayacak ve engel açıklığı sağlayacak
minimum rakımdır. MEA, dağlık olmayan bölgelerde araziden
1000 ft ve dağlık alanlarda 2000 ft mesafeden ayrım sağlar.
SORU 54:
Microburst nedir?
CEVAP:
2,5 nm çapında, aniden oluşan ve büyük
hasarlara neden olabilen, rüzgarlara yol açan aşağı doğru
hareket halinde olan güçlü hava akımıdır. Havanın aniden
soğumasıyla hızla yere yaklaşan hava kütlesi dengesiz ve
güçlü rüzgarlar oluşturur. Özellikle iniş kalkış sırasında
tehlikelidir.
SORU 55:
Mixed ice nedir? Nasıl oluşur?
CEVAP:
Hem şeffaf buz (clear ice) hemde kırağı (rime ice) içeren buzlanmadır.
SORU 56:
MOCA nedir?
CEVAP:
Minimum obstruction clearance altitude, rota
boyunca 22nm içinde VOR sinyalini sağlayan minimum
yüksekliktir. 5000m altında en yüksek maniadan 1000ft, üstünde
2000ft ayrım sağlar.
SORU 57:
MORA nedir?
CEVAP:
Minimum Off-Route Altitude, rota merkez
çizgisinden 10 nm'ye ve rotanın uçları etrafındaki 10 nm
yarıçapına kadar olan arazilerden ayrım sağlar. MORA, dağlık
olmayan alanlardaki araziden 1000 ft uzaklığa ve dağlık
alandaki 2000 ft ayrım sağlar.
SORU 58:
MSA nedir?
CEVAP: Acil durum şartlarında kullanılabilecek, bir radyo
seyrüsefer yardımcısı merkez olmak üzere; 46 km (25NM) yarı
çaplı bir sektör içinde kalan sahada bulunan tüm manialardan
asgari 300 m (1000 feet) yükseklik sağlayan en düşük irtifadır.
SORU 59:
Optical illusion nedir?
CEVAP:
Özellikle iniş sırasında rastlanır. Dar
pist uçağın yüksek olduğu hissiyatı yaratır. Bu da pilotun alçak
yaklaşmasına neden olabilir. Geniş pist ise tam tersi bir hissiyat
yaratır. Optik illüzyondan etkilenmemek için VASI, PAPI ile
altimetreyi sık sık kontrol ederek glide slope kullanılmalıdır.
SORU 60:
PAPI (Precision Approach Path Indicator) nedir?
CEVAP:
PAPI hassas
yaklaşma için kullanılan 30'lik eğim üzerinde olduğunuzu
gösteren 4 ışıklı bir sistemdir. Işıklar gündüz 5 nm gece 20
nm'dan görülebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder