HAVACILIK PİLOTAJ TEMEL BİLGİ SORU ve CEVAPLAR (31-45)
Soru 31:
Hazırlıksız buluta girilmesi durumunda neler yapılmalıdır?
Cevap:
- Derhal geri dönülür veya irtifa değiştirilir,
- Olası RPM düşüşü buzlanmaya işaret edebilir,
- Throttle full açılarak maximum RPM değerine bakılır. Anormal
bir düşüş varsa en yakın meydana iniş planlanır,
- Kanatlarda buzlanma varsa stall speed yükselir. Bu durumda
flapsız iniş planlanır,
- Görüş yoksa cam açılabilir,
- Buzlanma miktarına bağlı olarak daha yüksek bir sürat ile yaklaşma
planlanabilir.(5-10knott eklenebilir).
Soru 32:
Hız çeşitleri nelerdir?
Cevap:
IAS: Göstergede görülen hızdır.
CAS: IAS'ın instrument errors'e göre düzeltilmiş halidir.
TAS: CAS'ın basınç ve sıcaklığa göre düzeltilmiş halidir.
GS: TAS'ın rüzgara göre düzeltilmiş halidir.
Soru 33:
Hiperventilasyon nedir?
Cevap:
Anormal derin ve hızlı soluk alma
halidir. Hipervantilasyon genellikle kaygılanma durumunda
oluşur. Koordinasyon, oryantasyon bozukluğu, ağrılı kas
spazmları ve nihayetinde bilinç kaybına neden olabilir.
Solunum hızı ve derinliği bilinçli olarak kontrol altına
alındığında, hiperventilasyon semptomları birkaç dakika
içerisinde azalır.
Soru 34:
Hydroplaning nedir?
Cevap:
Pistin ıslak olması lastikler ve pist yüzeyi
arasında sürtünmenin azalmasına neden olur. Uçağın hızı, su
miktarı, sulu kar, pist yüzeyi hidroplaningi etkiler. İniş sırasında
lastiklerin şişirilmiş olması ve minimum süratle yaklaşmak
gerekir. Ayrıca ani frenlemeden kaçınılmalıdır.
Hydroplaning speed = 8.6 * √(Lastik Basıncı)
Soru 35:
HYPOXIA nedir?
Cevap:
Hipoksi; temelde oksijen eksikliğidir.
Semptomlar bireysel olarak değişebilir, ancak ortak
semptomlar baş ağrısı, öfori, siyanoz, artan tepki süresi, karar
vermede güçlük, kas ağrısı, uyku hali ve baş dönmesidir. Kabin
basıncının aniden düşmesi sonucu hypoxia süreleri aşağıdaki
gibidir.
45000. 9-15 sec.
40000. 15-20 sec.
35000. 30-60 sec.
30000. 1-2 min
25000. 3-5 min
18000. ~40 min
Soru 36:
IFR uçuşta lost of communication durumunda yapılması
gerekenleri sıralayınız.
Cevap:
- Öncelikle telsiz sistemini kontrol et.
- Arıza varsa 7600 bağlanacak
- 7 dk boyunca en son müsaade edilen hız ve irtifayı koru. (bu
süre ATC'ye koordinasyon makamlarına zaman kazandırması
açısından tutulmaktadır.)
- Daha sonra uçuş planına uçuşa devam edilir.
- ETA'da IAF üzerinde olmadıysa ETA'nın gelişine kadar fix
üzerinde hold yapacak sonra yaklaşmaya başlanacaktır.
- Eğer mümkünse ETA yada teyit edilen varış zamanı hangisi
geç ise bu zamandan itibaren 30 dk içerisinde inecektir.
Soru 37:
ILS kategorileri nelerdir?
Cevap:
CAT I minimums of 200 ft DH 800
m visibility or 550 m RVR.
CAT II minimums of 100-200 ft DH 350 m RVR.
CAT IIIA minimums of below 100 ft DH 200 m RVR.
CAT IIIB minimums of below 50 ft DH and 50-200 m RVR.
CAT IIIC has no minimums.
Soru 38:
Induced drag nedir?
Cevap: Induced drag, düşük aspec ratiolu
uçaklarda düşük hızlarda hücum açısının yarattığı türbülanslı
akım ve vortekslerin kanat altından üstüne çıkmak istemesiyle
oluşan dragtır. Etkisini azaltmak için ving tip veya winglet
kullanılır.
Soru 39:
Inversion nedir?
Cevap:
Isınan hava hafif olduğu için yükselir ve sıcak
hava yükseldikçe soğur. Fakat bazen bu olay normal seyrinin
dışına çıkar ve sıcak hava yükselirken belirli bir yükseklikte
kendinden daha sıcak bir hava kütlesi ile karşılaşır. Bu olaya
sıcaklık enverziyon denir.
Soru 40:
İrtifa arttıkça RPM değeri neden artar?
Cevap: Takometre değerine
baktığımızda irtifa arttıkça RPM değerinin arttığı görülür.
Bunun sebebi pervanenin maruz kaldığı havanın incelmesidir.
Yani yoğunluğun (density) azalmasıdır. Havanın yoğunluğu
azaldıkça birim zamandaki dönüş hızı artar.
Soru 41:
İşba sıcaklığı nedir?
Cevap:
Havanın yoğunlaşmanın başladığı
sıcaklıktır. İşbanın sıcaklığa yakın olduğu durumlarda yağış, sis
gibi görüşü etkileyecek hava olayları beklenir.
Soru 42:
Kalkışta 9 knot kafa rüzgarı koşu mesafesini nekadar
azaltır?
Ceavap:
%10 azaltır
Soru 43:
Kalkışta çim pist kalkış mesafesini ne kadar arttırır?
Cevap:
% 15
arttırır.
Soru 44:
Kalkışta her 2 knot kuyruk rüzgarı koşu mesafesini ne kadar
arttırır?
Cevap:
%10 arttırır
Soru 45:
Karbonmonoksit (CO) zehirlenmesi nedir? Belirtileri
nelerdir?
Cevap:
CO renksiz, kokusuz ve tatsız bir gazdır. CO kanla
birleşerek oksijen emilmesini engeller. Kişinin zehirlendiğini
tespit etmesi zordur. Tedirginlik hissi, baş dönmesi, bilinç kaybı
gibi belirtileri vardır. Bu gibi durumlarda Mumkün olan en yakın
meydana inip gerekliyse tıbbi destek almak gerekir.
Yorumlar
Yorum Gönder